וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלושה בקליפורניה

סיגלית בר עבור

19.8.2003 / 13:51

מסלול משולב בין הפארקים הלאומיים של מרכז קליפורניה: "סקויה פארק", "קינגס קניון" ו"יוסמיטי פארק" - עצי ענק, מפלים גבוהים ומראות מרשימים בין לוס אנג'לס וסן פרנסיסקו. כתבה חמישית ואחרונה בסדרת הכתבות על פארקים לאומיים במערב ארה"ב

בקליפורניה מספר פארקים לאומיים מעניינים ומיוחדים המושכים מדי שנה מיליוני אנשים, שלושה מהם:" יוסמיטי פארק", "קינגס קניון" ו"פארק סקויה" נמצאים במרחק נסיעה קצר יחסית זה מזה ולכן אפשר לשלב את שלושתם בטיול אחד. מכיוון שהפארקים נמצאים בין לוס אנג'לס וסן פרנסיסקו, מומלץ ביותר לשלבם עם ביקור בערים אלה.
חלוקת זמנים:
מומלץ להקדיש לכל אחת מהערים יומיים-שלושה ולפארקים הלאומיים עוד ארבעה ימים מלאים.

סקויה פארק וקינגס קניון (Sequoia & Kings Canyon)

שתי שמורות טבע יפיפיות בעלות גבול משותף שנהוג לראותן כיחידה אחת (שטח כולל: 3416 קמ"ר). סקויה הוא הפארק הדרומי מביניהם.

הפארק הלאומי סקויה הוא הפארק העתיק ביותר אחרי ילוסטון, קינגס קניון הוכרז כפארק לאומי רק בשנת 1940. סקויה פארק הוכרז כפארק לאומי לאומי בשנת 1890 על מנת להגן על עצי הסקויה הענקיים הגדלים בו (על שמם נקרא הפארק) וביניהם: "הגנרל שרמן" (General Sherman Tree) - העץ הגדול ביותר בעולם. בסקויה נמצאים גם ההרים הגבוהים ביותר בארה"ב מחוץ לאלסקה: הר ויטני Mt. Whitney) המתנשא לגובה של מעל 4800 מטרים) ו- Mineral King. בנוסף לחורשות העצים אדירי הממדים יש בפארק מערות, נהרות, אגמים ומפלים רבים.

--מתי להגיע?--

הפארק פתוח בכל ימות השנה, אך שני אזורים סגורים בו בחודשי החורף: הדרך ל- Mineral King (בחלקו הדרומי של סקויה) פתוחה רק מאמצע מאי ועד תחילת נובמבר (אם תנאי מזג האוויר מאפשרים את פתיחתה) והדרך ל- Cedar Grove (בקינגס קניון) פתוחה מאמצע אפריל ועד תחילת נובמבר.
בפארק מעל 220 ק"מ של כבישים ו- 1280 ק"מ של שבילי טיול.
מחיר הכניסה לפארק: 10 דולר למכונית לשבעה ימים. מומלץ להקדיש לפארק יומיים מלאים.

--מזג האוויר--

הבדלי הגבהים העצומים בפארק: (460-4800 מטרים מעל פני הים), מביאים לתנאי מזג אוויר מגוונים, התכוננו לשינויים גדולים והתלבשו בשכבות. בימות הקיץ החמים ובאזורים הנמוכים הטמפרטורה עשויה להגיע ל- 38 מעלות צלזיוס.
מזג האוויר באביב ובסתיו נוח בדרך כלל: הטמפרטורות נעות בין 11-26 מעלות ביום (תלוי באיזה גובה אתם נמצאים) ל- 0-11 מעלות בלילה. החורפים גשומים ומושלגים אך הטמפרטורה נוחה יחסית (5-17 מעלות ביום ו- +2 עד -4 מעלות בלילה).
מידע עדכני על מזג האוויר ומצב הכבישים ניתן להשיג בטלפון: 209-565-3341.

--איך מגיעים?--

הפארק נמצא בחלקה המזרחי של מדינת קליפורניה ומשתרע מעמק סאן ג'ואקין San) Joaquin) ועד להרי הסיירה נבדה Sierra Nevada)).
סקויה וקינגס נמצאים באמצע הדרך (ומעט מזרחה) בין לוס אנג'לס לסן פרנסיסקו, במרחק של כ- 5 שעות נסיעה מכל אחת מהן.
שדות התעופה הקרובים ביותר הם: שדה התעופה של ויסליה (Visalia) הנמצא במרחק של 58 ק"מ מערבית לפארק סקויה ושדה התעופה של פרזנו(Fresno)כ-85 ק"מ מערבית לקינגס קניון.

לפארק שתי כניסות: כביש 198 (לכיוון מזרח) מויסליה מוביל לכניסה הדרומית של פארק סקויה. הכביש עובר בחלקו המערבי של הפארק ומסתיים בחלק המערבי של קינגס קניון. לכביש זה התפצלות לאזור מינרל קינג (Mineral King) הסגורה בחודשי החורף (בחלקו הדרומי של פארק סקויה).
כביש מספר 180 מפרזנו, מוביל לכניסה הצפונית של הפארק. חלקו הצפון- מזרחי לכיוון Cedar Grove סגור בחודשי החורף.
את שני הפארקים מחבר כביש הגנרלים (Generals High), כביש נוף יפהפה שאורכו 74 ק"מ והוא חובר לכבישים: 198 ו- 180.
אין כניסה לסקויה ולקינגס קניון מצדו המזרחי של הפארק ולא ניתן לחצות את הפארקים ממערב למזרח.

--מה לראות?--

בפארק ארבעה מרכזי מבקרים, כדאי לבקר באחד מהם בתחילת ביקורכם בפארק על מנת לקבל מידע ומפות ולצפות בתצוגות המעניינות.
מרכז המבקרים "Foothhills” נמצא בסמוך לעיירה "Three Rivers” בצמוד לכביש 198. מרכז זה פתוח בכל ימות השנה. גם מרכז המבקרים ב- "Grant Grove" פתוח כל השנה. מרכזי מבקרים נוספים ממוקמים ב- "Cedar Grove”, "Lodgepole" וב- "Mineral King” ופתוחים רק בחודשים מאי עד ספטמבר.

האטרקציה העיקרית למענה מגיעים מרבית המבקרים לפארק סקויה היא כמובן עצי הסקויה אדירי הממדים. במספר אזורים בפארק נמצא ריכוז גדול במיוחד של עצים אלה, לעצים המפורסמים והמיוחדים יותר ניתנו שמות וניתן להגיע אליהם בשבילי הליכה קצרים ונוחים. בשבילים נוספים אפשר לטייל בינות לפרחי בר יפיפיים ומפלים.

-----שבילי הטיול המומלצים-----

באזור ה"יער הענקי" (Giant Forest):

עץ "גנרל שרמן" (General Sherman Tree) - שביל קצרצר מוביל אל העץ הגדול ביותר בעולם, הנקרא על שם גנרל ממלחמת האזרחים בארה"ב. גובהו- 83.9 מטרים והיקף בסיס הגזע 31.3 מטרים. העץ נמצא 3.2 ק"מ צפונית ל- Giant Forest Village (שם נמצא אחד המלונות של סקויה).

שביל הקונגרס (Congress Trail)- מסלול טבעתי באורך של 3.2 ק"מ בלב חורשת עצי סקויה. השביל מתחיל ליד "גנרל שרמן" ומומלץ ביותר למי שמבקר בפארק לראשונה. האטרקציות העיקריות בו: קבוצות ה"בית" וה"סנאט" (House and Senate Groups), עץ ה"נשיא" (President) ועץ "מקינלי" (McKinley). הקדישו לסיור בשביל שעה עד שעתיים.

שביל כל האנשים" (Trail for all People) – שביל סלול (המותאם גם לנכים) שאורכו כקילומטר והוא מקיף אחו עגול בשם "Round Meadow". בקיץ פריחת פרחי הבר בעיצומה ובצידי השביל תמצאו הסברים על חיי היער והאחו.

הדרך לסלע "מורו" ולמישור "קרסנט" (Moro Rock/ Crescent Meadow Road) – כביש ללא מוצא היוצא מ- Giant Forest Village לכיוון דרום מערב ואורכו כ- 5 ק"מ. לאורך הדרך מספר אטרקציות ביניהן: "גזע המכונית" ((Auto Log, ניתן לעלות עם המכונית על גזע עץ סקויה שנפל. מסלע "מורו", סלע גרניט כיפתי גדול ומרשים, נשקף נוף מרהיב של חלקו המערבי של הפארק, אך על מנת להגיע לפסגתו עליכם לטפס כ- 400 מדרגות תלולות.
בהמשך הכביש תעברו במנהרה החפורה בתוך גזע עץ שנפל (Tunnel Log). הכביש מסתיים במישור Crescent Meadow בו ניתן לטייל רגלית. בחורף האזור משמש למשחקי שלג ולסקי.

באזור "מינרל קינג" (Mineral King):

נמצא בדרום סקויה והוא האזור הגבוה ביותר אליו ניתן להגיע בפארק. הוא נפתח למבקרים רק בסוף חודש מאי. הדרך אליו משופעת ומפותלת, סעו בזהירות! בעמק האלפיני היפה אליו תגיעו יש שבילי הליכה רבים שרובם ארוכים ומתאימים למיטיבי לכת. באזור מגוון גדול של סלעים מעניינים מסוגים שונים (כולל גרניט ושיש). אם אתם מבקרים בפארק יום אחד בלבד ו

יוסמיטי פארק ( Yosemite National Park )

ממוקם בצד המזרחי של מרכז קליפורניה.
יוסמיטי הוא פארק לאומי גדול ממדים, המשתרע על שטח של 3093 קמ"ר, במרכז הרי הסיירה נבדה בחלקה המזרחי של קליפורניה. בפארק יערות עם עצים ענקיים ועמק מקסים עם מפלים מרשימים, צוקים וסלעים בצורות מיוחדות. מקור שמו של הפארק היא המילה "אוזומאטי", כינויו של דוב הגריזלי בפי האינדיאנים שחיו פעם באזור.
יוסמיטי הוכרז כפארק לאומי כבר בשנת 1890 ומאז הוא אחד מאתרי הטבע המפורסמים בעולם. הוא נחשב לאתר הנוף הפופולארי ביותר בקליפורניה ומושך מדי שנה מעל ארבעה מליון מבקרים, מרביתם בחודשי הקיץ, למרות שהוא פתוח למבקרים בכל ימות השנה. בפארק 420 ק"מ של כבישים, מעל 1300 ק"מ של שבילי טיול ו- 13 ק"מ של שבילי אופניים.

האזור המטוייל והמפורסם ביותר בפארק בו ריכוז גדול של מראות טבע נפלאים הוא עמק יוסמיטי (Yosemite Valley) שאורכו 11 ק"מ ורוחבו (בחלקו הרחב ביותר) 1.6 ק"מ.
בפארק פעילויות רבות ומגוונות הכוללות סיורים מודרכים ע"י הריינג'רס, רכיבה על סוסים, רכיבה על אופניים, מופעים באמפיתאטרון שבעמק, שייט, דייג ועוד. מרבית הפעילויות כרוכות בתשלום נוסף. פרטים על הפעילויות השונות ניתן לקבל במרכזי המבקרים ובעיתון הפארק.

--איך מגיעים?--

הפארק נמצא בחלקה המזרחי של מדינת קליפורניה במרחק נסיעה של כארבע וחצי שעות מסן פרנסיסקו וכ- 6 שעות מלוס אנג'לס. שדה התעופה הקרוב ביותר לפארק נמצא בפרזנו, מרחק של 144 ק"מ מהכניסה הדרומית של הפארק.
ניתן להגיע לפארק גם בתחבורה ציבורית ממרסד (Merced).
לפארק ארבע כניסות מכיוונים שונים:
הכניסה הדרומית – אליה מגיעים מכביש 41, צפונית לפרזנו.
הכניסה הדרום- מערבית (Arch Rock Entrance) – אליה מגיעים מכביש 140 מזרחית למרסד.
הכניסה הצפון-מערבית (Big Oak Flat) - הכניסה הנוחה ביותר לבאים מכיוון סן פרנסיסקו. מגיעים אליה דרך כביש 120 מזרחית למנטקה (Manteca).
הכניסה המזרחית (Tioga Pass Entrence) - הפתוחה רק בחודשי הקיץ, מגיעים מ-Lee Vinning (המרוחקת כ- 16 ק"מ מהכניסה) דרך כביש 120 מערב.

בחורף הדרך הנוחה ביותר להיכנס לעמק יוסמיטי היא דרך כביש 140 דרך מריפוסה (Mariposa), מכיוון שכמעט ואינה עוברת בהרים גבוהים ולכן בדרך כלל לא צריך להצטייד בשרשראות עבור נהיגה בשלג.

בתוך הפארק כבישים נוחים לנהיגה (חלקם סגורים בחודשי החורף). חלק מהכבישים בעמק יוסמיטי סגורים לנהיגה ברכב פרטי והנסיעה בהם היא באוטובוס שירות הפועל חינם בכל ימות השנה. האוטובוס נוסע בתדירות גבוהה מאד ועוצר בקרבת כל האתרים המעניינים בעמק ובקרבת שבילי הטיול הפופולריים. בחודשי הקיץ נוסע אוטובוס שירות גם לחלקו הדרומי של הפארק: לוואוונה (Wawona) ולחורשת עצי הסקויה (Mariposa Grove). קו נוסף הפועל רק בחודשי הקיץ נוסע בין אגם טניה (Tenaya Lake) למלון Tuolumne Meadows Lodge.
מעמק יוסמיטי יוצאים גם סיורים מאורגנים רבים לכל רחבי הפארק. סיור בן כשעתיים בקרוניות בינות האטרקציות המרכזיות של הפארק. מומלץ מאד למי שזמנו קצר ומעוניין לראות בקלות ובנוחות את עמק יוסמיטי. פרטים על הטיולים המאורגנים ניתן להשיג בכל מרכזי המבקרים בפארק.

--מתי להגיע?--

ביוסמיטי קיימים הבדלי גבהים גדולים בין האזורים השונים, ועקב כך מזג האוויר משתנה מאוד בין אזור לאזור. מומלץ להתלבש בשיטת השכבות בכל עונות השנה. בעמק יוסמיטי מזג האוויר הנוח ביותר. הקיץ חם ויבש והחורף גשום למדי אך הטמפרטורות נוחות בדרך כלל. באזורים הגבוהים יורד שלג רב אבל העמק מקבל הרבה פחות שלג. אפריל ונובמבר הם חודשי המעבר בהם ימים חמים ושטופי שמש יכולים להפוך במפתיע לגשומים וסוערים. טלפון לבירור תנאי מזג האוויר ומצב הכבישים בפארק: 209-372-0200.
חלקים נרחבים של הפארק סגורים לתנועת מכוניות בחודשי החורף (נובמבר- מאי).
מחיר הכניסה לפארק למכונית (לשבוע) הוא: 20 דולר. מספר הטלפון של הפארק: 209-372-0200.

--מה לראות?--

עמק יוסמיטי (Yosemite Valley):
מוקד המשיכה העיקרי ומרכז הפעילויות של פארק יוסמיטי. שטחו 18 קמ"ר בלבד אך מרוכזים בו נהרות, אגמים, מפלים רבים, מרכזי מבקרים ומוזיאונים, נקודות תצפית, צוקים מרשימים ושבילי טיול רבים. כדאי להקדיש לביקור בעמק יום שלם, על מנת להפיק ממנו את המירב.
הטיולים והמראות המומלצים ביותר בעמק:

מרכז המבקרים של העמק (Valley Visitor Center):
נמצא במרכז העמק ב"יוסמיטי וילג'" ובו ניתן לקבל מידע, מפות והסברים מפי הריינגרס, ובנוסף מתקיימת בו תצוגה בנושאי טבע וההיסטוריה של הפארק ומוקרנים בו סרטים. כדאי להצטייד בעותק של עיתון פארק יוסמיטי, ((Yosemite Guide, שבו מידע עדכני על הפעילויות בפארק בנוסף לתיאור החי, הצומח, הטיולים המומלצים ומזג האוויר. בצמוד למרכז המבקרים שוכן מוזיאון יוסמיטי ובו תצוגות על תרבות האינדיאנים והילידים שחיו בעבר באזור.
מרכזי מבקרים נוספים ממוקמים במספר אזורים נוספים בפארק: Wawona, Big Oak Flat וב- Tuolumne Meadows, אך הם קטנים בהרבה ומספיק בהחלט לבקר במרכז המבקרים הגדול.

תצפיות על עמק יוסמיטי:
שתי נקודות תצפית מצוינות מהן נשקף נוף מרהיב של הנהר, המפלים וצוקי הענק הן "תצפית העמק" (Valley View Turnout) ו"נוף המנהרה" ((Tunnel View. אל תחמיצו אף אחת מהן. הן נמצאות לא הרחק זו מזו בכבישים 41 ו- 140 בדרכים המובילות לעמק מהכניסות הדרומית והמערבית. תצפית מ"נוף המנהרה" מרהיבה במיוחד בזמן השקיעה.
בעמק יוסמיטי צוקים גדולים ומרשימים, אשר לכל אחד מהם ניתן שם: "שלושת האחים" ((Three Brothers, אל קפיטן ((El Capitan, קתדרלת החרוטים ((Cathedral Spires, הכיפה הצפונית (North Dome) והכיפה החצויה (Half Dome).

המפלים בעמק יוסמיטי:
אל תחמיצו ביקור לפחות בחלק מהמפלים בפארק. הם שוצפים בעיקר באביב ובתחילת הקיץ, החל מאמצע יולי מדלדלים הזרמים והמפלים מרשימים פחות. מפל יוסמיטי (Yosemite Fall) הוא הפופולרי מבין המפלים והוא המפל הגבוה ביותר בצפון אמריקה והחמ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully