וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמרות עשן ואגמים תכולים

סיגלית בר עבור

31.7.2003 / 16:42

טיול בפארקים הלאומיים של מדינת וויומינג במערב ארה"ב: "ילוסטון פארק" עם גייזרים ובריכות בוץ מבעבעות ו"הגראנד טיטון פארק" עם אגמים ונופים של הרים מושלגים. כתבה רביעית

בצפון מדינת וויומינג שוכנים בסמיכות זה לזה שני פארקים לאומיים מעניינים. הגדול והמפורסם מבין השניים הוא פארק לאומי "ילוסטון" ואילו הפארק הקטן יותר הוא "הגראנד טיטון". רבים משלבים ביקור בפארקים אלה עם ביקור בסולט לייק סיטי, מרכז המורמונים ובירת מדינת יוטה, הנמצאת במרחק של 480 ק"מ מפארק "טיטון" (כשש וחצי שעות נסיעה). מומלץ להקדיש 8-7 ימים למסלול מעגלי הכולל את סולט לייק סיטי, ג'קסון ושני הפארקים הלאומיים.

פארק לאומי ילוסטון Yellowstone National Park

ילוסטון הוא הפארק הראשון בארה"ב שהוכרז כפארק לאומי, כבר בשנת 1872. זהו הפארק הגדול והמפורסם ביותר מכל הפארקים הלאומיים. הוא משתרע על פני 9027 קמ"ר וכדי להתרשם מהאזורים המעניינים שבו, כדאי להקדיש לביקור בו לפחות שלושה ימים. הפארק נמצא באזור שפעם היתה בו פעילות וולקאנית עזה שגרמה להיווצרות רמה מרכזית מוגבהת (2400 מ' גובהה) ומסביבה גבעות בפארק מרוכזים יותר גייזרים ומעיינות חמים מאשר בכל מקום אחר בעולם. בנוסף יש בפארק קניון צבעוני הנקרא: "הגראנד קניון של ילוסטון" (Grand Canyon of Yellowstone River), יערות מאובנים ואגם גדול. שמו של הפארק ניתן לו בזכות צבעם הצהוב של קירות הקניון הגדול שבו.
99% משטח הפארק נשאר בלתי מפותח, עובדה שבזכותה שרד בילוסטון מגוון אדיר של בתי גידול לחיות וצמחי בר. כמות היונקים וסוגיהם היא בין הגדולות ביותר בכל ארה"ב.
--איך מגיעים?--

הפארק שוכן בפינה הצפון מערבית של מדינת וויומינג (Wyoming), על גבול מונטנה ואיידהו.
לפארק חמש כניסות, כל אחת מכיוון אחר:
מדרום: מהעיר ג'קסון (Jackson), המרוחקת 96 ק"מ מהכניסה הדרומית לפארק, דרך הפארק הלאומי "גראנד טיטון" (כביש מס' 287).
מצפון: מהעיירה גארדינר (Gardiner), השוכנת במדינת מונטנה, בקרבת הכניסה הצפונית של פארק (כביש מס' 89).
ממערב: מהעיירה ווסט ילוסטון (West Yellowstone), אף היא במדינת מונטנה בקרבת הכניסה המערבית של הפארק (כביש מס' -191 20).
ממזרח: מכיוון העיירה קודי (Cody), הנמצאת במדינת וויומינג ומרוחקת 85 ק"מ מהכניסה המזרחית של הפארק, (כביש 14-16-20 - זהו כביש אחד עם שלושה "שמות").
מצפון-מזרח: מהעיירה קוק סיטי, הנמצאת במדינת מונטנה, בקרבת הכניסה הצפון מזרחית לפארק (כביש מס' 212).
שדות התעופה הקרובים ביותר לילוסטון הם: קודי (Cody) וג'קסון (Jackson) (במדינת וויומינג), ווסט ילוסטון (West yellowstone), בוזמן (Bozman) ובילינגס (Billings) (במדינת מונטנה) ואיידהו פולס Idaho Falls)) (במדינת איידהו). אפשר לטוס לסולט לייק סיטי ולשלב ביקור בעיר המורמונים המפורסמת עם ביקור ב"ילוסטון" ו"גראנד טיטון", הסמוכים זה לזה.

--מתי להגיע?--

התקופה בה כמות המבקרים בפארק בשיאה היא כמובן בקיץ בחודשים יוני- אוגוסט אבל בזכות גודלו האדיר של הפארק גם בשיא העונה עדיין לא תחושו בצפיפות מעיקה, בניגוד לפארקים קטנים יותר כמו: "הגראנד קניון" ו"יוסמיטי פארק".
מחיר הכניסה לפארק: 20 דולר למכונית לשבוע. מחיר זה כולל גם את הכניסה לפארק הלאומי "גראנד טיטון" הנמצא דרומית ל"ילוסטון" ועליו יפורט בהמשך.
בפארק תשעה מרכזי מבקרים ומוזיאונים, 97 שבילי טיול ו- 49 אזורי פיקניק. בשנת 1988 השתוללה שריפת ענק בפארק שכלתה שטחי יער עצומים. גם היום אפשר להבחין בהשפעת השריפה על הצומח בפארק.

הדרכים בתוך הפארק פתוחות לתנועת מכוניות סדירה מתחילת חודש מאי ועד סוף אוקטובר (אלא אם כן הייתה סופת שלגים בלתי צפויה). בשאר חודשי השנה ניתן להיכנס לפארק רק דרך הכניסות הצפוניות ורק ברכב המצויד בשרשראות לנסיעה על שלג או קרח. אין בפארק שירותי הסעות ואין אפשרות לבקר בו ללא מכונית פרטית. בפארק כ- 600 ק"מ של כבישים סלולים. זמן הנסיעה (ללא עצירות) בין Mammoth Hot Springs בצפון הפארק ועדGrant Village בדרומו, כ- 3.5 שעות.

--מזג האוויר--

בקיץ הטמפרטורה הממוצעת בשעות היום היא 25 מעלות צלזיוס ומגיעה גם ל- 30 מעלות באזורים הנמוכים יותר. הלילות קרירים והטמפרטורה עשויה אף לרדת לאפס במקומות הגבוהים ביותר. סופות רעמים נפוצות למדי בשעות אחר הצהריים.
בחורף הטמפרטורה הממוצעת בשעות היום היא 4- מעלות צלזיוס ובשעות הלילה 13-מעלות.
באביב ובסתיו גם כן יש סבירות גבוהה לשלג. הטמפרטורות ביום נעות בין 0-20 מעלות צלזיוס ובלילה בין -3 ל- -9 מעלות.
התכונה המאפיינת ביותר את מזג האוויר בפארק היא חוסר יציבות, היו מוכנים לשינויים פתאומיים במזג האוויר בכל עונות השנה. קחו עימכם סוודר או מעיל גם בקיץ, אך יחד עם זאת הביאו גם בגד ים (לשחייה בנהרות).

--מה לראות?--

אפשר לטייל בפארק שבוע שלם ועדיין לא להספיק לראות את כולו. בכל מקרה כדאי לזכור שילדים תופסים מהר את הפרינציפ ומתעייפים ממראות ונופים מרתקים ככל שיהיו כאשר פרק הזמן המוקדש לכך ארוך מדי, לכן הזמן האופטימלי לביקור בפארק הוא ארבעה ימים, בהם ניתן לכלול מלבד טיולים רגליים ונסיעה בנופים גם פעילויות מגוונות נוספות.

כמעט ליד כל תופעת טבע ייחודית ומעניינת הוקמו מרכזי מבקרים ובית מלון. בפארק שמונה מרכזי מבקרים במקומות הבאים: Mammoth, Norris, Madison, Old Faithful, West thumb & Grant Village, Bridge Bay & Fishing Bridge, Canyon ו- Tower- Roosevelt. מומלץ להתחיל את הביקור בפארק במרכז המבקרים הקרוב ביותר לכניסה דרכה הגעתם. בכל מרכז מומלץ להצטייד במפות, הסברים, תכנית הפעילויות המודרכות ועצות מועילות. כמו כן כדאי להתבונן בתצוגות השונות בנושאי טבע, תרבות והיסטוריה של הפארק. מספיק להיכנס למרכז מבקרים אחד או שניים ולהקדיש את יתרת הזמן לטבע.

--לא לפספס--

גייזרים מתפרצים ומעיינות מים מבעבעים ורותחים

בפארק מספר עצום של גייזרים (כ- 10,000!), בריכות מעלות אדים ובריכות בוץ מבעבעות. הגייזר המפורסם מכולם הוא: "הגייזר הנאמן הותיק" "Old faithful Geyser" - גייזר ענק המתפרץ אחת ל- 60 דקות. מדובר באחד מהגייזרים הגדולים בפארק ובשיא התפרצותו מגיע סילון המים שלו לגובה של עשרות מטרים. לרשות המבקרים לוח המודיע על מועד ההתפרצות הבאה. למעלה מחצי שעה לפני מועד ההתפרצות מצטופפים מאות מבקרים על הספסלים המוצבים מסביב לגייזר בטווח בטחון ממקור ההתפרצות. בקרבת ה- Old Faithful Geyser מסלול הליכה סיבובי העובר בינות לגייזרים נוספים ולמעיינות חמים. מומלץ ביותר לטייל במסלול זה במקום לשבת על הספסלים ולחכות להתפרצות. הגיי

פארק לאומי גרנד טיטון Grand Titon National Park

הרי הטיטון הנמצאים בצדו המערבי של הפארק הם שרשרת רכסים המתפצלת מהרי הרוקי, גובה הפסגות מגיע ל- 4500 מטרים והן מושלגות בכל ימות השנה, את צדו המזרחי של הפארק מסמן העמק של ג'קסון הול (Jackson Hole Valley). המיוחד בפארק הוא שילוב נוף ההרים הגבוהים עם העמק הירוק בו שמונה אגמים גדולים ועוד עשרות אגמים קטנים. בפארק, שהוכרז כפארק לאומי ב-1929, קרחונים, שדות שלג ויערות רבים. מגוון סוגי הצמחיה עצום, דבר המספק סביבות מחיה שונות לבעלי החיים הרבים באזור. נהר הנחש (Snake River) זורם ממזרח הפארק ועד לחלקו הצפוני של אגם ג'קסון וממשיך מפינתו הדרום- מזרחית ועד למרכז ג'קסון הול. שטח הפארק כ- 1200 קמ"ר.

--מתי להגיע?--

מספר המבקרים בפארק: מעל 4 מיליון בשנה, מרביתם בין סוף מאי לסוף ספטמבר.
דמי הכניסה לפארק למכונית: 20 דולר. המחיר כולל כניסה לשבוע לגראנד טיטון ולילוסטון. הגרנד טיטון הוכרז כפארק לאומי בשנת 1929.
הפארק פתוח למבקרים בכל ימות השנה אך מתקני השירות וההארחה פתוחים רק בחודשים יוני עד ספטמבר.

--איך מגיעים?--

הפארק הלאומי גראנד טיטון נמצא בצידה הצפון מערבי של מדינת וויומינג, דרומית לפארק הלאומי ילוסטון, (דרך כביש: 191-89-287 כביש אחד עם שלושה "שמות") וצפונית לעיירה ג'קסון (דרך כביש: 191-89-26). ממזרח מגיעים לצומת מורן Moran Jct.)), בכניסה המזרחית לפארק (דרך כביש מספר: 26-287).
המרחק בין הכניסה הדרומית של ילוסטון לכניסה הצפונית של גרנד טיטון הוא בסך הכל 4 ק"מ. המרחק בין הכניסה הדרומית של ילוסטון לכניסה הדרומית של הגרנד טיטון הוא כ- 90 ק"מ. משך הנסיעה ללא עצירות בקטע זה הוא כשעה ומחצה.

שדה התעופה הקרוב ביותר נמצא בג'קסון הול בקרבת הכניסה הדרומית לפארק. שדות תעופה ראשיים יותר, דרכם מגיעים מרבית המבקרים לפארק הם: סולט לייק סיטי (יוטה), הממוקמת דרומית- מערבית לפארק ובוייס Boise (איידהו), הממוקמת מערבית לפארק.

--מה לראות?--

בגראנד טיטון ארבעה מרכזי מבקרים, בכולם ניתן לקבל מפות, הסברים ומידע על הפעילויות השונות הניתנות על ידי הריינג'רס ללא תשלום. בכל מרכז תצוגה שונה ומעניינת:
במרכז המבקרים של אגם ג'ני Jenny Lake תצוגה גיאולוגית של הפארק, במרכז המבקרים "מוס" Moose תצוגה של בעלי החיים הנדירים שחיים בפארק, ב- Flagg Ranch תחנת מידע אודות הסביבה המורחבת, כולל פארק לאומי ילוסטון ובקולטור ביי Colter Bay מוזיאון נחמד של התרבות האינדיאנית. באם זמנכם קצר, בקרו רק במרכז מבקרים זה. כל מרכזי המבקרים ממוקמים לאורך הכבישים הראשיים בפארק. מרכזי המבקרים פתוחים בכל השנה (למעט חג המולד) בשעות: בקיץ- 8:00-19:00 ובשאר עונות השנה עד השעה 17:00.

בפארק 160 ק"מ של כבישים ו- 320 ק"מ של שבילי טיול. רבים מהשבילים מיועדים למיטיבי לכת ולמטפסי הרים אך חלקם מתאימים בהחלט למשפחות.

--לא לפספס--

דרך הפסגה של הר סיגנאל Signal Mountain Summit Road

הכביש לפסגת הר סיגנאל מתחיל כ- 1.6 ק"מ דרומית למלון: Signal Mountain Lodge ואורכו כ- 8 ק"מ. הדרך מתפתלת עד לפסגת ההר, ממנו נשקף נוף פנורמי של כל אזור הרי הטיטון, של אגם ג'קסון ושל מרבית מג'קסון הול Jackson hole. מומלץ ביותר.

שביל "המפלים החבויים ונקודת ההשראה"
Hidden Fall and Inspiration Point

השביל יוצא מצדו המערבי של אגם ג'ני Jenny ומטפס באופן מתון במעלה גבעה ממנה נשקף נוף קסום של אגם ג'ני ושל העמק כולו. השביל עובר לצדו של נחל ובדרך מבחינים במפלים החבויים. הדרך עשירה בצמחיה ובחיות בר קטנות (בעיקר סנאים). משך ההליכה (הלוך וחזור) כשעתיים וחצי (3.5 ק"מ) עד לנקודת ההשראה. לצד המערבי של האגם ניתן להגיע אמנם בהליכה של מספר ק"מ בשביל מסביב לאגם, אך דרך נוחה ומהירה בהרבה היא שייט בסירת מעבורת קטנה (תמורת תשלום של 4 דולר למבוגר ו- 2.5 דולר לילד הלוך וחזור) עד לנקודת המוצא של השביל. הסירה מפליגה בתדירות גבוהה בין השעות: 8:00-18:00 מהגדה הדרומית של האגם, בקרבת מרכז המבקרים. מומלץ בחום.

הסכר על אגם ג'קסון Jackson Lake Dam Overlook
הסכר הנמצא כ- 1.6 ק"מ מערבית לצומת אגם ג'קסון ומעלה את גובה המים באגם עד למקסימום של 13 מטרים. החנו את מכוניתכם בצדו הדרום- מערבי של הסכר וטיילו בשביל קצר לאורך האגם. הנוף של האגם ופסגת הר מורן Mt. Moran יפה והצמחיה עשירה וססגונית.

המעבורת של "מנור"- Menor’s Ferry
כ- 800 מטרים צפונית לMoose- , תגיעו לשביל קצר, שאורכו כ- 800 מטרים ושמו: Menor’s Ferry Trail. טיול לאורכו יאפשר לכם הצצה לחיי החלוצים שחיו בג'קסון הול. כדאי לחצות את נהר ה"נחש" (Snake) במעבורת שהיא העתק למקורית שפעלה באזור בימי החלוצים (רק בחודשי הקיץ).

שייט באגמים
ניתן לשכור סירה (מנוע או משוטים) ולשוט באחד האגמים (ג'קסון או ג'ני).
באגם ג'קסון תוכלו גם להצטרף לשייט ל"אי האיילים" Elk Island הנמשך שעה ומחצה. הספינה מפליגה מספר פעמים ביום מהמרינה בקולטר ביי Colter Bay Marina. בבוקר השייט כולל ארוחת בוקר ובימים ראשון, שני ורביעי בערב, השייט כולל ארוחת ערב. מחיר ההפלגה הוא: 10-35 דולר למבוגר ו- 7-23 דולר לילד מתחת לגיל 12 (המחירים היקרים יותר כוללים ארוחה).

שייט (Rafting) במי הנהר הגועשים
אם ילדיכם בני חמש ומעלה אל תחמיצו שייט במימיו הגועשים של נהר הנחש, על גבי סירות גומי גדולות. מראות הנוף שתחלפו בהם מרהיבים ביופיים וחווית החתירה עצמה מהנה. את השייט מארגנות חברות פרטיות, להן מדריכים מנוסים. החברות הבולטות הן:
Barker- Ewing Scenic Float Trips, Grand Teton Lodge Co. Float Trips, Solitude Float Trips.
בתוך הגראנד טיטון וגם מחוצה לו, בעיירה ג'קסון וביישובים נוספים בסביבת הנהר, ישנן חברות רבות נוספות המארגנות טיולי שייט דומים.
פעילויות נוספות המאורגנות בפארק:

.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully