וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה יקרה אם כל הנוסעים יקפצו בבת אחת במהלך הטיסה?

דמיינו מצב שבו לפתע, כל הנוסעים במטוס מחליטים לקפוץ מעלה ומטה. האם המטוס ישרוד? האם הוא יתרסק? האם בכלל תרגישו משהו? מסתבר שיש מי שמחשבים גם תרחישים מוזרים מסוג זה

טיסה דיילות עגלת משקאות שירות נוסעים. Shutterstock, מערכת וואלה! NEWS
מה יקרה עם משקל של 22 אלף ק"ג יתרומם פתאום בטיסה?/מערכת וואלה! NEWS, Shutterstock

האם אי פעם תהיתם מה עלול לקרות אם כל הנוסעים בטיסה יחליטו לפתע לקפוץ מעלה ומטה באותו הרגע? גם אם המחשבה הזו לא ממש חלפה בראשכם, יש מי שאכן לקח אותה ברצינות. מגזין התיירות Travel and Leisure מדווח כי גולש בשם סטיב אנג'ל, העלה שאלה ברוח זו אל פורום הטיולים הפופולרי Quora. הוא זכה לקבל תשובה מלומדת ממהנדס חובב תעופה בשם פ. ג' הארב.

הארב כתב והסביר כי ההנחה היא שכל אחד מ-300 הנוסעים שוקל 75 ק"ג. כך, משקלם הכולל של הנוסעים יהיה 22,500 ק"ג, שהם 22.5 טון. ואם כל המסה הזו תקפץ באותו רגע, הרי שעל המטוס יופעל כוח במשקל זה.

נוסעים טיסה. ShutterStock
כשהמטוס מלא ומצויד הוא שוקל כ-200 טון/ShutterStock

מכה קלה בכנף?

מטוס בואינג 777 ממוצע שוקל כ-135 טון (כאשר הוא ריק - ללא נוסעים, מטען ודלק). בעת ההמראה, כאשר הוא מלא ומצויד, הוא ישקול 250-200 טון.

250 הטון הללו נעים בשמיים במהירות שיוט של כ-800 קמ"ש. וכך, בהתחשב במהירותו ובמשקלו של המטוס, הפעלת כוח פתאומי של 22.5 טון כמעט שלא תורגש. יש אמנם סיכוי שהוא יאבד מעט גובה, אך זהו מצב זמני שיחלוף כהרף עין, בזכות התיקון המיידי שיתבצע על ידי מערכת הטייס האוטומטי. עם זאת, הטייסים יחושו בתנודה קלה זו.

הארב מוסיף ומסביר עוד כי על גוף המטוס מופעלים לא מעט כוחות חיצוניים חזקים למדי, ומערכת הטיסה האוטומטית מנטרת אותם כל העת, ומבצעת תיקוני גובה ומהירות באמצעות מנועי המטוס. כך למשל, במזג אוויר סוער, בעת שמתרחשות "מכות" רוח פתאומיות, מופעל כוח רב על גוף המטוס. גם במקרים אלו, הטייס האוטומטי מאזן ומתקן באופן מיידי, בזכות העברת כוח אל המנועים.

לסיכום, גם אם 300 נוסעים המטוס יקפצו בבת אחת, כמעט שלא תהיה לכך השפעה. במילים פשוטות: אפשר אפילו לערוך מסיבת ריקודים סוערת במהלך הטיסה, ועדיין להגיע אל היעד בשלום.

אגב, מעניין לגלות כי שאלות בענייני תעופה נחשבות פופולריות בפורום הטיולים Quora. בשנה שעברה למשל, דיילת העניקה תשובה מפורטת במיוחד כאשר נשאלה כיצד ניתן לשרוד התרסקות מטוס, בעוד שדייל אחר סיפר מדוע כדאי להימנע מארוחות הבוקר המוגשות במטוסי הנוסעים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully