וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזקן והים: ראש הממשלה שהוריש את ביתו למדינה

22.4.2015 / 16:44

ב-1973 נפטר דוד בן-גוריון והוריש את ביתו בתל אביב לציבור. המיקסר שבו הכינה פולה את הקוץ'מוץ' המפורסם, המתנות שקיבל ממנהיגי עולם, הספריה עם 20 אלף הספרים ושאר נוסטלגיה - סיור במקום שממנו יצא לפני 67 שנה בן-גוריון להכריז על מדינת ישראל

מאיה בן-ניסן

"ברצוני שביתי בתל-אביב, והספריה והרכוש המצויים בו, למעט חפצים וכלים אישיים, ישמשו כספריה וכמכון למחקר תולדות הקמת-המדינה ומלחמת השחרור. כן בקשתי כי מקום מגורי בשדה בוקר והספריה הנמצאת במקום, יישמרו וישמשו לאותן המטרות.

בקשתי היא שממשלת ישראל תקבל על עצמה האחריות לקיום משאלותי אלה, ולצורך זה אני מוריש לה את הרכוש הנ"ל".

(מתוך צוואתו של דוד בן-גוריון)

כיום לא תמצאו פוליטיקאי, לא שכן ראש ממשלה, שרוכש בכספו הפרטי את בית ראש הממשלה ועוד מעניק אותו בצוואתו למדינה. אבל כך היה דוד בן-גוריון, ראש הממשלה ושר הביטחון הראשון של ישראל, שעם מותו ב-1973 הוריש את ביתו שבשדרות קק"ל בתל אביב (לימים שדרות בן-גוריון) לציבור.

ואכן, ביתם של פולה ודוד בן-גוריון, שנבנה בשנים 1931-1930 ואותו הם רכשו בסכום של 350 לא"י בתשלומים, נפתח לציבור בכ"ט בנובמבר 1974, ושוכן לו אי שם בדרך לחוף הים או לכיכר אתרים, ברחוב שדרות בן גוריון 17.

בימים אלו מציינים 40 שנים לפתיחתו, ובמסגרת החגיגות מתקיימת גם תערוכת כרזות של 20 מאיירים ומעצבים שאסף האוצר יובל סער, שיצרו איורים ברוח "הזקן", חזונו ודמותו שיוצגו לאורך שדרות בן-גוריון, מפינת בן-יהודה ועד לכיכר אתרים. התערוכה תלווה בשילוב "ספסלים מדברים", שיספרו בשפתו את מיטב סיפוריו של הזקן וילוו את ההולכים והיושבים לכיוון ביתו.

עוד במסגרת חגיגות יום העצמאות, ייפתח הבית לסיורים מודרכים בעברית ובאנגלית מדי שעה עגולה, בין השעות 10:00-17:00, זאת לצד פינות משחק ויצירה לכל המשפחה, והרקדה המונית של ריקודי עם ברוח תקופת הקמת המדינה בחצר הבית.

ביתו של דוד בן גוריון בתל אביב. בית בן-גוריון,
20 אלף ספרים ב-11 שפות. הספרייה של בן-גוריון/בית בן-גוריון

מי רוצה קצת קוצ'מוץ'?

בית בן גוריון בתל אביב שימש כביתם הקבוע של פולה ודוד עד להתיישבותם בקיבוץ שדה-בוקר. לאחר מכן שימש הבית כמעוזם לסירוגין, ביחד עם הצריף בשדה בוקר. הסיור במקום מתקיים ללא תשלום, ובו תוכלו לראות את הסלון שבו פגש מנהיגי עולם, מתנות מיוחדות שקיבל מהם וגם את חדרי הילדים וחדרי השינה של פולה ודוד, שדיגמנו זוגיות מושלמת, אבל ישנו כל אחד בנפרד.

חדר מעניין אחר בבית, הוא המטבח של פולה, שבו נותר על קנו מיקסר שבאמצעותו נהגה פולה להכין את ה"קוצ'מוץ'" - אותו משקה מבחיל מלבן, יוגורט, תרכיז פטל וסוכרזית, ששתה הזקן בכל יום. פריט אחר מעניין הוא קיצ'ן-אייד ישן, שנראה ממש כמו אלו שישנם כיום, אולם מעט ישן יותר. אגב, כל הפריטים בבית הינם מקוריים ואותנטיים לתקופה, ובהם השתמשו דיירי הבית הצנועים.

אולם גולת הכותרת בבית היא הקומה השנייה, שבה נמצאת בבת עיניו של בן גוריון - הספרייה. כ-20 אלף ספרים מכל העולם וב-11 שפות שאותן דבר האיש, מעטרים את קירות החדרים. בנוסף, פסלים של האיש, צילומים של ברל כצנלסון, מכתבים חשובים ושאר פריטים מעניינים מונחים על שולחן עבודתו של בן-גוריון וזורקים את המבקר שנים אחורה לאירועים משמעותיים בהיסטוריה של מדינת ישראל.

אגב, ביום הכרזת המדינה, ה' באייר תש"ח 14 במאי 1948, או בדיוק לפני 67 שנים, יצאו מבית זה פולה ודוד בן-גוריון למוזיאון תל-אביב לטקס שבו הכריז דוד בן-גוריון על הקמת מדינת ישראל.

אז אם אתם בדרך לראות את המטס האווירי, או סתם עוברים בשדרות בן גוריון בדרך לחוף גורדון - למה שלא תקפצו לאיזו כוס קוץ'מוץ' עם ראש הממשלה?

הזקן והים.

seperator

בית בן-גוריון

ימים ושעות פתיחה: א' ג' ד' ה' 8:00-15:00 יום ב': 8:00-17:00 יום ו': 8:00-13:00 שבת: 11:00-14:00. ביום העצמאות הבית יהיה פתוח לקהל בין השעות 10:00-17:00
כתובת: שדרות בן-גוריון 17, תל אביב.
הכניסה ללא תשלום
פרטים נוספים: באתר בית בן-גוריון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully