וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סתיו בקופנהגן: טיול לארץ האגדות של הנס כריסטיאן אנדרסן

6.12.2014 / 16:03

לפני שהחורף הקר משתלט עליה, עוטה על עצמה דנמרק, מעבר לקישוטי חג המולד, גם שלכת אדומה-כתומה יפהפייה של סתיו כמו באגדות של הנס כריסטיאן אנדרסן. לאלו שרגישים במיוחד לקור, מציעה קופנהגן כמה מהפעילויות הכי מיוחדות שתמצאו מתחת לאדמה. חופשה נוסח סקנדינביה

טיול סתיו ושלכת בקופנהגן, דנמרק/צילום: זיו ריינשטיין

לא צריך להרחיק עד קופנהגן כדי לראות את פסל "בת הים הקטנה" המפורסם - יש לה כפילה גם בארץ הקודש, בחוף קריית ים. אבל בשביל לראות שלכת יפהפייה בסתיו - בירת דנמרק היא אולי אחד מהיעדים הטובים שתמצאו באירופה.


עוד טיולי סתיו בוואלה! תיירות:
יש גשם? היכנסו למערות היפות בעולם
10 היעדים החדשים שאתם לא מכירים ל-2015
חופשה עם סוודר: היעדים החמים של החורף הקרוב


וכאילו נלקחה מאותן אגדות של הסופר הדני, הנס כריסטיאן אנדרסון, עוטה בימים אלה קופנהגן על עצמה ועל פאתיה שמלה אדמדמה-כתומה של עלים המשוועים לקרני שמש אחרונות לפני שהחורף הגדול מגיע. מעבר לרחובות הבטון, הנמלים והבתים הצבעוניים, יש לא מעט "ריאות ירוקות" בעיר שמשנות בימים אלה את צבען מירוק לצבעי שלכת. מבין היערות שמכוסים עלוות אש כתומה-צהובה צצות פטריות סימטריות ויפות, ונדמה שבהן גרים טרולים קטנים, או גמדים המחככים אפים לברכת שלום.

רק חמש שעות טיסה מפרידות בין תל אביב וקופנהגן, אחת הערים הידידותיות שתמצאו באירופה: אפשר לטייל בה ברגל עם מפה ללא קושי, התחבורה הציבורית זמינה 24 שעות ואין דני שלא מדבר אנגלית רהוטה. לא תהיה כמעט פעם אחת שתוציאו מפה ברחוב או במטרו, ומיד יקפוץ עליכם דני חביב שישאל אם אפשר לעזור.

וכעיר שכבר עברו עליה לא מעט עונות סתיו וחורפים, מוכנה קופנהגן לכל מפגעי הקרה ורבות מהאטרקציות שלה מקורות או מתחת לאדמה, כך שקר ככל שיהיה - העיר הזו לא נכנסת לשנת החורף שלה. אפילו שיט בתלת נייהבן (Nyhavn) המפורסמת, העובר בין בתיה הצבעוניים של העיר, ביניהם גם ביתו של אנדרסן במשך 19 שנים, מתקיים בסירות סגורות - כך שהתיירים יכולים ליהנות גם בסתיו/חורף הקשים ביותר.

פטריות יער סתיו שלכת קופנהגן דנמרק. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
השלכת האדומה מלווה בפטריות ביערות בעיר. סתיו בקופנהגן, דנמרק/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
שיט תעלת נייהבן קופנהגן דנמרק. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
לראות את העיר דווקא מהמים. שיט בתעלת נייהבן בקופנהגן/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

להאכיל את הפיראניות באקווריום הגדול באירופה

קופנהגן, שפירוש שמה "נמל סוחרים", כשמה כן היא שוכנת לחוף הים הבלטי והיוותה צומת מרכזי בתעבורה הימית של צפון אירופה - מדרום גרמניה, ממזרח שבדיה ומצפון נורבגיה. ואכן הים הוא חלק לא קטן ממה שקורה בה גם עבור תיירים. למשל, לא רחוק משדה התעופה שלה תמצאו את ה"בלו פלנט" - האקווריום הגדול באירופה (מחיר: 160 קורונות) - שבו נכנס המבקר בתוך מנהרה שקופה כשמעליו שוחים כרישים, ברקודות ושאר דגים שהייתם בורחים מהם בסמטה חשוכה.

בין כל עשרות מיני הדגים שתגלו שם, ישנה אחת האטרקציות היותר מסקרנות, בעיקר את הילדים, והיא האכלת דגי פיראניה. כל יום בשעה 17:00 מתאספים בא?י האקווריום ליד בריכת הפיראניות, ולצד הסברים על הדג הטורף הם חוזים בנתח בשר נעלם תוך מספר שניות, כשהפיראניות האימתניות משאירות רק את החכה שעליה נתלה מזונם. בחזית האקווריום אין שלט "נא לא להאכיל את הדגים", אבל זה די ברור, לא?

וממים לנוזל אחר - בירה. אחד מענפי הייצוא הגדולים של המדינה הסקנדינבית הוא בירת קרלסברג וטובורג. במפעל שנמצא לא רחוק מגן החיות של העיר אפשר לצאת לסיור (80 קורונות דניות) בין נבכי הנוזל הלאומי, לראות את כל הבירות שמשווקות לעולם תחת המותג וכמובן לטעום מכמה סוגים שונים של הבירה הדנית שמיוצרת מ-1847.

אגב קרלסברג, אבי המפעל, קרל ג'ייקובסן, הוא זה שהעניק לקופנהגן את סמלה - פסל "בת הים הקטנה". הוא ראה הופעת בלט על-אודות הסיפור המפורסם, התאהב בדמות וביקש מהפסל אדוארד אריקסן ליצור פסל שלה. אריקסן ביקש מאשתו לדגמן עבור היצירה, וכך נוצר הפסל שעומד על תילו כבר 101 שנים.

בלו פלנט אקווריום הגדול באירופה קופנהגן דנמרק. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
האקווריום הכי גדול שיש. ה"בלו פלנט" בקופנהגן/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
בת הים הקטנה קופנהגן דנמרק. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
עולה מן המים כל יום כדי לחפש את הנסיך שלה. פסל "בת הים הקטנה"/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

הריביירה הדנית

אם מיציתם את העיר, אתם מוזמנים לעלות על רכבת שתיקח אתכם צפונה לאזור פחות מוכר, אבל בהחלט מתוייר - North Zealand, או בקיצור "הרביירה של דנמרק". רק 45 דקות נסיעה ברכבת, ועולם הטבע, הטירות וההיסטוריה של המדינה היפה הזו יתגלה בפניכם.

ואם כבר כאן, ישנן שתי טירות אסור לפספס: טירת פרדריקסבורג (Frederiksborg Slot), ליד העיירה הילרוד (Hillerød) שהיא מעין מוזיאון להיסטוריה ואצולת דנמרק, וטירת קרונבורג בעיירה הלסינגור (Helsingør), שעליה כתב שייקספיר את "המלט". ואם אתם שואלים אם "להיות או לא להיות?", אז בהחלט להיות.

עוד באזור של טירת קרונבורג, חובה לבקר באחד המוזיאונים הטובים והמעניינים ביותר בדנמרק - "לואיזיאנה". מדובר במוזיאון לאמנות מודרנית שנמצא בעיירה הומלבק (Humlebæk) שמציג מ-1958 יצירות של גדולי האמנים של המאה ה-20, ביניהם פיקאסו, קלימט, הוקני ואחרים. התערוכות הזמניות מתחלפות כל הזמן, ביניהן גם צילומים של אמנים ישראלים, אבל הכי כיף לשוטט בגן הפסלים מחוץ למוזיאון. הדימיון שלכם יעבוד שעות נוספות.

גם לילדים יש מוזיאון מדליק במיוחד וההורים יתלהבו ממנו לא פחות - מוזיאון ההיסטוריה הימית (Maritime Museum) שצמוד לטירת קרונבורג. וכמדינה שהוויקינגים היו חלק ממנה ושטו בים שלה בספינות האדירות שלהם, ההיסטוריה הימית של סקנדינביה עשירה ביותר. המוזיאון הזה נבנה מתחת לאדמה בצורה אליפטית והוא מגניב ביותר. יש שם תשע תערוכות שונות לפי תקופות ונושאים שקשורים לספנות, מסחר, ימאים והכל מומחש בצורה אינטראקטיבית ומהנה, כך שאפשר לנגוע, להתנסות, לשמוע ולהיות קפיטן ליום אחד.

עוד באותו נושא

חופשה עם סוודר: היעדים החמים של החורף הקרוב

לכתבה המלאה
טירת הילרוד דנמרק. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
להתהלך באולמות הנשף והמשתה של אצולת דנמרק. טירת פרדריקסבורג/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
מוזיאון לואיזיאנה דנמרק. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
מהמוזיאונים הטובים בדנמרק ואולי בסקנדינביה. אחד המיצגים ב"לואיזיאנה"/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

מודיעין שלום

מטבע: קורונות דניות. אפרופו מטבעות, דנמרק היא יעד לא זול, וכדי להתגבר על הוצאה מיותרת על אטרקציות מומלץ לרכוש את כרטיס "קופנהגן קארד", שמאפשר בין יום לשבוע של כניסות לכמעט כל האתרים בעיר, כמו גם נסיעה בתחבורה ציבורית, חינם ללא הגבלה. שווה!

מזג אוויר: קר בסתיו, אבל נסבל, ובחורף מושלג.

הגעה ושדה תעופה: חברת SAS טסה לקופנהגן פעמיים בשבוע לשדה התעופה קסטרופ, כ-15 דקות נסיעה מהעיר. מונית תעלה כ-300 קורונות (200 שקלים בערך), אבל יש גם מטרו ממש מהשדה (36 קורונות לאדם).

אוכל: בנמל של קופנהגן נמצאת המסעדה הטובה בעולם, "נומה" (Noma), של השף רנה רדזפי ולה שני כוכבי מישלן. אבל למי שאין כתר על הראש (או בכיס), יכול להתנחם בשלל מסעדות אסייתיות, פיצות שמוגשות כסנדביץ' ומסעדות דגים רבות. אבל הכי כיף זה להיכנס אל ההאנגר הענק ליד ה-Experimentarium City, לא רחוק מ"נומה", ולשוטט בשוק האוכל שבו ערב רב של מאכלים בינלאומיים (סגור בשני ושלישי).

אל תחמיצו: ביקור בשכונת כריסטיאנה - רובע היפים של אהבה, סמים ורוק אנד רול, עם דגש על סמים. זוהי מעין אמסטרדם קטנה, שבה מעלים השלטון עין ממוכרי מריחואנה וברים אפופי עשן בריח גראס. אפשר לבוא, לשוטט, להתרשם מהברים, המוזיקה, הסטלנים והאמנות אבל אי אפשר לצלם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully